Епізоди війни на морі: Дженнінгс - британський Гастелло
22 липня 1943 року підводний човен U 459 вийшов з бази в Бордо у свій шостий і, як виявилось, останній бойовий похід. Субмарина ця належала до типу XIV - "дійних корів", призначених для постачання "сірих вовків Деніца" в океані. "Дійні корови" не мали торпедного озброєння - лише зенітки (дві 37-мм і кілька 20-мм - у тому числі спарених і зчетверених). Натомість вони везли у своїх цистернах 432 тонни дизельного палива для передачі на інші субмарини (ще 203 тонни були для власних потреб), в трюмах - 45 тонн продовольства, а в спеціальних контейнерах - чотири запасні торпеди. Мали вони і власну пекарню, спроможну за 10 годин випекти 80 кілограмовх буханців житнього хліба - це були справжні ласощі для екіпажів бойових субмарин під час багатомісячних патрулювань. Одна "дійна корова" за похід могла дозаправити десяток-півтора бойових підводних човнів, передаючи за кожним разом від 20 до 55 кубометрів солярки. Це суттєво розширювало бойові можливості "сірих вовків". Тож не дивно, що "дійні корови" були важливими цілями для протичовнових сил союзників.
...24 липня в Біскайській затоці, за 120 миль на північний захід від іспанського мису Ортегаль, U 459, яка йшла в надводному положенні, була викрита британським бомбардувальником "Веллінгтон" зі складу 172-ї ескадрильї. Літак розпочав атаку, але напоровся на щільний вогонь 20-міліметрових зеніток, які буквально перетворили його на решето. Поранений пілот Дженнінгс скерував підбиту машину на ворога. "Веллінгтон" врізався в правий борт, в кормову частину надбудови. Субмарина була пошкоджена, зокрема, знищені усі зенітки. Німецькі моряки спромоглися скинути рештки літака в море, та їх чекав неприємний сюрприз: у бомбовідсіку "Веллінгтона" лишались три глибинні бомби з підривниками, встановленими на невелику глибину. Тільки-но вони досягли цієї глибини - пролунали вибухи... Нові пошкоження виявились настільки серйозними, що U 459 ледве тримався на воді. І тут надлетів ще один британський літак - на цей раз з 547-ї ескадрильї. Скинуті ним бомби переконливо продемонстрували відсутність у субмарини будь-якої надії на порятунок. Командир наказав залишити корабель...
Літак вивів до місця загибелі U 459 польський есмінець "Оркан", який витягнув з води 41 німецького моряка (ще 18 членів екіпажу субмарини загинули). Справжнім дивом став і порятунок одного з членів екіпажу літака Дженнінгса.
Коментарі
Дописати коментар