"Хеллкети" над Рів'єрою
Верховне командування союзників вирішило підтримати
висадку в Нормандії та наступні бої на півночі Франції ударом з півдня –
десантом на Середземноморському узбережжі Франції. Операція, що отримала назву
«Драгун», мала «розвантажити» війська, що діяли на півночі, і сприяти швидшому
витіснення вермахту з території Франції. На відміну від «Оверлорда», в операції
«Драгун» брала участь американська палубна авіація, хоча й у досить скромних
масштабах – дві ескадрильї мисливців «Хеллкет».
Американські палубні ескадрильї, задіяні в операції
«Драгун» у серпні 1944 року, базувалися на двох ескортних авіаносцях. Висадку
забезпечували ще сім британських авіаносців – але серед них не було жодного
«нормального» флотського авіаносця, а лише «джип-керієри» («авіаносці-джипи» -
як моряки прозвали прості до примітивізму ескортні авіаносці).
Мисливці-коригувальники
Поки в Європі доводилося займатися імпровізаціями,
пересаджуючи пілотів-коригувальників з тихохідних гідропланів на «Мустанги» та
«Спітфайри» (про що я кілька днів тому розповідав), у США велася планомірна робота щодо формування спеціальної мисливсько-коригувальної
ескадрильї VOF-1. Передбачалося, що її літаки в десантних операціях діятимуть з
авіаносців, що визначило озброєння ескадрильї палубними мисливцями. Спочатку
вона отримала літаки F4U «Корсар», але дуже скоро пересіла на F6F «Хеллкет».
Ескадрилья VOF-1 була
сформована 15 грудня 1943 року в Атлантік-Сіті (шт. Нью-Джерсі) під
командуванням лейтенант-командера Вільяма Ф. Брінгла. 6 квітня 1944 року
наступного року вона прибула до навчального центру польової артилерії Форт-Сілл
(шт. Оклахома). Тут її пілоти розпочали інтенсивні тренування з коригування
артилерійського вогню. Оскільки, на відміну від льотного складу VCS-7 і VCS-8, вони були набрані не з коригувальних, а з мисливських ескадрилей,
починати доводилося з азів. Спочатку завдання коригування пілоти
відпрацьовували завдання із задніх сидінь легких армійських літаків L-4 «Грассхопер», будучи звільненими від пілотування машини, і лише потім
повторювали ті ж вправи на «Хеллкетах».
16 червня 1944 року замість раніше експлуатованих F6F-3 ескадрилья VOF-1 отримала 28
новеньких F6F-5. А вже 29 червня VOF-1 повантажилась
на ескортний авіаносець «Тулагі» (CVE 72) для
відправлення в Середземне море.
Крім «Тулагі», для участі в операції Драгун виділили
авіаносець «Касаан Бей» (CVE 69) з мисливською ескадрильєю VF-74. Ця молода
частина, сформована лише 25 квітня 1944 року в Норфолку (шт. Вірджинія), теж була
озброєна «Хеллкетами». Синхронно з VOF-1 вона 16 червня отримала нові літаки
модифікації F6F-5, а 29 червня завантадилась на авіаносець. Обидва кораблі
утворили групу TG 27.7 під командуванням контр-адмірала Келвіна Т. Дургіна.
Після прибуття на Середземне море група була реорганізована в TG 88.2, а в підпорядкування
Дургіна крім американських кораблів увійшли два британські авіаносці – «Хантер»
і «Сталкер». Ще п'ять британських авіаносців утворили групу TG 88.1.
Авіаносці, зведені в з'єднання TF 88, повинні були
максимально наблизити до району висадки літаки безпосередньої підтримки – понад
200 британських та американських мисливців, покликаних не лише здійснювати
прикриття десантного з'єднання з повітря, а й коригувати вогонь корабельної
артилерії, а також наносити бомбоштурмові удари по осередках опору противника
на березі.
Бойова робота
12 серпня 1944 року обидва американські авіаносці вийшли
з гавані Ла-Валетта на Мальті. На їхніх палубах знаходилося півсотні
«Хеллкетів» – 26 на «Тулагі» та 24 на «Касаан Бей». На світанку 15 серпня,
першого дня операції «Драгун», кораблі десантного з'єднання зайняли позиції
біля узбережжя Французької Рів'єри. О 6:02 з Тулаги піднялися перші літаки
VOF-1 із завданням коригувати артилерійський вогонь крейсера «Філадельфія».
Протягом дня ескадрилья ще шість разів надсилала ланки літаків з аналогічними
завданнями, завершивши бойову роботу невдовзі після 17:00. Літаки VF-74 з
раннього ранку працювали за береговими цілями. На світанку вони завдали
бомбового удару по берегових батареях біля Сен-Тропе, а потім штурмували
німецькі підкріплення, що рухалися до узбережжя по стратегічному шосе №7.
Солідне бойове навантаження «Хеллкетів» дозволяло застосовувати не лише 127-мм
некеровані ракети (як правило, під крило підвішувалося шість таких НАР), а й
важкі авіабомби – 454-кг Мк 65. Та й вогневої потужності шести бортових 12,7-мм
кулеметів цілком вистачало для ураження автомобілів та інших транспортних
засобів.
Активність люфтваффе в районі висадки була дуже незначною
– першого дня операції «Драгун» ескадрильї з «Тулаги» та «Касаан Бей» втрат не
зазнали, але й збити хоча б один літак противника їм не вдалося. Схожим чином
протікала бойова робота і в наступні дні: пілоти VOF-1 коригували
артилерійський вогонь, VF-74 - штурмували наземні цілі. Основним об'єктом
залишалися війська, що рухались по шосе №7, лише напрямок їх руху змінився на протилежний
– з'єднання вермахту, які не могли чинити опір переважаючим силам союзників,
залишали узбережжя. Ворожих мисливців, як і раніше, не було видно в повітрі,
але пілоти «Хеллкетів», що поверталися на палуби авіаносців, розповідали про
всюдисущі «флаки» – зенітки, які відкривали шквальний вогонь при наближенні мисливців-бомбардувальників.
На жаль, повернутися вдавалося не всім: 17 серпня над шосе №7 були збиті літаки
лейтенантів Дж.Д. Френка та Р.Дж. Джонсон. Обидва пілоти загинули.
За початковими планами, палубна авіація мала завершити
участь в операції «Драгун» 18 серпня – на той час передбачалося обладнати на
плацдармі польові аеродроми, куди мали перебазуватися «Спітфайри» британських
Королівських ПС та американські «Тандерболти». Але, як часто буває в бойових
операціях подібного масштабу, терміни «посунулись праворуч» – злітно-посадкові
смуги на березі були готові лише до ранку 19 серпня, а бойові дії з них авіація
розпочала лише ввечері того ж дня. Через це авіаносцям довелося затриматись
біля берегів Рів'єри.
На світанку 19 серпня район маневрування кораблів TG 88.2
перемістився на захід - приблизно на траверз Марселя. Це дозволило розширити
радіус ударів по німецьких військах, що відступають. Американські «Хеллкети»
показали себе при цьому набагато більш ефективними мисливцями-бомбардувальниками,
ніж «Сіфайри» з «Хантера» і «Сталкера» – вони мали набагато більше бойове
навантаження і більший радіус дії.
Повітряні перемоги
Вранці 19 серпня пілотам VF-74 вдалося нарешті довести,
що їхньою ескадриллю не дарма називають мисливською. Ланка лейтенант-коммандера
Баса, що вилетіла на озброєну розвідку, зустріла над долиною Рони одиночний Ju
88 з групи I/KG 26. Після кількох заходів бомбардувальник, який вперто
відстрілювався, вдалося-таки збити - машина впала на землю о 8:05 біля містечка
Валенс. Цей успіх, поділений між усіма чотирма пілотами ланки, став першою
повітряною перемогою морської авіації США у Другій світовій війні у небі
Європи. Але, як кажуть, аби почати – а там воно піде. О 16:50 з «Касаан Бей» дві
ланки «Хеллкетів» вилетіли на озброєну розвідку в район Клермон-Феррана. Над
Ісуаром вони перехопили двомоторний німецький бомбардувальник. Пілот ворожої
машини енергійно маневрував, а бортові стрільці вели шквальний вогонь, доки
американці заходили попарно на ціль. Льотчики перших двох пар відкривали вогонь
з надто великої відстані та влучань не досягли. Лише третя пара – лейтенант Е.В.
Кастанеда та енсайн Ч.В.С. Халланд – виявили необхідну холоднокровність, зуміла
наблизитися на дистанцію ефективного вогню та збила літак. Жертвою виявився
носій керованих авіабомб Do 217 з ескадри KG 100.
Увечері 19 серпня відкрили свій бойовий рахунок і пілоти
VOF-1. О 17:01 з «Тулагі» злетіла ланка лейтенант-коммандера Джона Х. Сандора
із завданням провести озброєну розвідку долини Рони. О 18:15 між Валенс і
Ліоном американці помітили два німецькі бомбардувальники, які йшли на малій
висоті в південному напрямку. Їх ідентифікували як Не 111. Побачивши «Хеллкети»,
німецькі літаки розділилися – один продовжив політ на південь, другий повернув
на північ. Довелося розділитися і американцям – першу машину після кількох атак
збили Сандор та його ведений енсайн А.Р. Вуд, другу підпалив лейтенант Р.І. Повсел,
а потім у красивому заході з пікірування добив енсайн Д.І. Робінсон. Але на цьому
успіхи не закінчилися – на південь від В'єнна американцям зустрівся ще один Не
111, який буквально крався на надмалій висоті. Енсайн Вуд, спікувавши з висоти
приблизно 600 м, зайшов «хейнкелю» в задню півсферу і кількома чергами підпалив
обидва мотори. «Бомбер» вибухнув у повітрі і впав у лісок. По дорозі назад
ланка Сандора «відвідала» аеродром Монлімар, і лейтенант Повсел зміг знищити
землі одного Ju 88.
Успіхи флотських винищувачів у боях 19 серпня потребують
певного уточнення. Офіційна хроніка ВМС США підтверджує знищення п'яти літаків –
одного Do 217, одного He 111 і трьох Ju 88. Але в той час у Південній Франції
не було частин, озброєних «хейнкелями» - на озброєнні груп I/KG 26 і II/KG 26,
що діяли тут, були лише Ju 88 і Ju 188. Тому, найімовірніше, всі збиті того дня
пілотами VF-74 і VOF-1 бомбардувальники були «юнкерсами» (за винятком одного Do
217, знищення якого не викликає сумніву).
Завершення операції
Перебазування на аеродроми Рів'єри сухопутних мисливців
дозволило дати авіаносцям перепочинок. 20 серпня для поповнення запасів пішла
група TG 88.1, а TG 88.2 поки що залишалася біля французького узбережжя. Більше
того, вона була посилена британським авіаносцем «Хедив», переданим зі складу TG
88.1. 20 серпня літаки з авіаносців контр-адмірала Дургіна виконали 138
літако-вильотів, з них 41 – американські «Хеллкети». Головним завданням
залишалося завдання бомбоштурмових ударів, але ескадрилья VOF-1 працювала і за
своїм головним призначенням, коригуючи вогонь лінкора «Невада» по Тулону. Того
дня американці зазнали найважчих втрат за всю операцію «Драгун» – ескадрилья
VF-74, виконавши 28 літако-вильотів, втратила чотири «Хеллкети». Два пілоти загинули,
включаючи командира ескадрильї лейтенант-коммандера Гаррі Б. Басса, один зазнав
серйозних поранень. Ще три літаки VF-74 було пошкоджено. Зі складу VOF-1 було
збито два літаки. Обидва пілоти врятувалися з парашутами, при цьому лейтенант
Девід С. Крокетт, збитий над Тулоном, потрапив у полон, але вже вночі 23 серпня
був звільнений і 26-го повернувся на «Тулагі». Лейтенант Джеймс М. Ельстон,
збитий під час штурмування колони за вісім кілометрів на північ від Каркассона,
зумів уникнути полону.
Частково відігратися американцям вдалося 21 серпня, коли
пілоти VOF-1 збили три тримоторні транспортники Ju 52/3m. Два з них записали на
рахунок енсайна Е.В. Ольшевського, а третій – енсайна Р.В.Б. Єнтцера. Щоправда,
з цими перемогами також немає повної ясності – місце повітряного бою
визначається то як «на північ від Оранжу», то як «біля Ла Капель». Більше того,
за німецькими даними, 21 серпня на Півдні Франції взагалі не зафіксовано втрат
транспортних «юнкерсів»! З іншого боку, німецькі джерела визнають загибель двох
Ju 52/3m зі складу II/TG 1, збитих ворожими мисливцями 20 серпня біля Кормайєра
(15 км на захід від Аости). Ризикнемо припустити, що в цьому випадку має місце
плутанина з датами. 21 серпня зазнали втрат і американці – при атаці ворожої
колони у Німа було збито літак молодшого лейтенанта Дж.Х. Койна з VOF-1. Пілот
зумів покинути кабіну, але, на жаль, до землі було дуже близько – його парашут
не встиг розкритися.
22 серпня групу TG 88.2 вивели з району боїв, але ввечері
наступного дня американські авіаносці знову з'явилися біля французького
узбережжя. Їхня бойова робота без особливих пригод тривала до 29 серпня.
Загалом за час операції «Драгун» ескадрилья VOF-1
виконала 408 літако-вильотів. Левова частка припадала на озброєну розвідку та
бомбо-штурмові удари – 238 літако-вильотів. Ще 96 вильотів виконали на
коригування вогню корабельної артилерії, а 74 – на повітряне патрулювання (САР –
Combat Air Patrol). Ескадрилья записала на свій рахунок шість збитих ворожих
літаків, 23 знищені або пошкоджені локомотиви і 601 автомобіль. Пілоти VF-74
виконали 432 бойові вильоти, збивши два літаки, знищивши або пошкодивши близько
50 залізничних потягів та понад 500 автомобілів. Втрати обох ескадрилей склали
11 «Хеллкетів».
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар